•   Piątek, 26 kwietnia 2024
Blog

To urządzenie pomaga w pracy mechaników samochodowych

Niewyważenie bądź nieprawidłowe wyważenie kół pojazdu zmniejsza znacznie komfort jazdy oraz pogarsza własności trakcyjne samochodu. Podczas jazdy powstają wibracje odczuwalne przez kierowcę w postaci drgania kierownicy. Jazda autem z niewyważonym kołem doprowadza do szybszego zużywania opon, ale również naruszenia pozostałych podzespołów.

Wyważarka do kół - czym jest?

Jest to maszyna badawcza, która wykorzystywana jest do wyważania, a więc równoważenia mas układów wirujących. Służą one do wyważania kół samochodów oraz motocykli. Pozwalają one na ustalenie kątowej lokalizacji niewyważenia oraz określenie jego wartości. Kiedy już znane jest miejsce niedoważenia koła samochodu, wówczas mechanik może rozpocząć doważanie. Równoważenie rozkładu masy koła względem osi obrotu opiera się na umieszczeniu na obwodzie felgi ciężarków wyważających. Wyważarka ukazuje konkretne punkty, które potrzebują dociążenia. Maszyny te można podzielić na stacjonarne (przeprowadzają pomiar na kołach zdemontowanych) i dostawne (przeprowadzają pomiar na kole zamontowanym w pojeździe).

wyważarka do kół

Rodzaje wyważarek do kół

Wyważarka do kół może mieć różne mechanizmy działania. Najnowocześniejsze to wyważarki komputerowe, aczkolwiek na rynku dostępne są jeszcze: elektryczne, optyczne i mechaniczne. Wyważarki do kół komputerowe wykazują się dużą dokładnością pomiaru. Sterowane są przez mikroprocesor, który cały czas przetwarza informacje i jest w stanie z dużą precyzją wskazać miejsce umieszczenia ciężarka, ponadto na ekranie pokazuje liczbowy zakres odchylenia od normy. Wyważanie kół z automatyczną wyważarką jest dużym ułatwieniem pracy mechaników. Cały proces trwa jedynie parę minut.

Jak działa wyważarka do kół?

Wyważenie może odbyć się na dwa sposoby, czyli poprzez wcześniejsze zdjęcie koła przy użyciu wyważarki stacjonarnej, jak i bez demontażu koła przy użyciu wyważarki dostawnej. Kiedyś w pojazdach felgi były zazwyczaj wykonane ze stali, wyważarki były maszynami analogowymi, natomiast ciężarków nie dało się regulować i były wykonane ze stopu ołowiu i antymonu. Ciężarki nakładane były na zewnętrznej krawędzi felg. Współcześnie jednak felgi przeważnie wykonywane są z aluminium. Nowoczesne maszyny umożliwiają dokonanie o wiele bardziej precyzyjnych pomiarów, które są powtarzalne, a wyważanie kół stało się skuteczniejszym procesem. W przypadku wyważarek stacjonarnych mechanik na początku zdejmuje koła z pojazdu. Kolejnym krokiem jest ich oczyszczenie z wszelkich obecnych zabrudzeń, które stanowiłyby także dodatkowe obciążenie. Pracownik po umieszczeniu koła na wyważarce wprowadza niezbędne parametry albo wyważarka robi to automatycznie, w zależności od używanego w warsztacie modelu. Koło zamocowane uchwytem montażowym do maszyny wykonuje pełny obrót, po czym jest dokładnie diagnozowane. Wyważarka ukazuje pracownikowi, jaki ciężarek oraz w jakiej lokalizacji musi zostać zastosowany. Pomiar powtarzany jest po zamontowaniu ciężarka. Wyważarka do kół może ukazywać niezbędne dołożenie następnego ciężarka. A niekiedy wystarczy jedynie przesunąć oponę na feldze, aby móc uzyskać najlepszy wynik. Zawsze należy zmniejszyć masę ciężarków do wartości minimalnej. Co ważne, wyważarka do kół musi zostać odpowiedni skalibrowana, im mniejsza tolerancja ustawiona na panelu, tym lepiej. Oczywiście nie ustala się tolerancji, wynoszącej 0 gram. Na rynku, znajduje się wiele wyważarek do kół, właśnie dlatego pomiary wykonane w różnych warsztatach mogą się od siebie nieznacznie różnić.

Dlaczego należy wyważać koła?

Wyważanie kół jest niezwykle ważną czynnością, o której nie należy zapominać. Dzięki prawidłowemu wyważeniu kół jesteśmy w stanie przeciwdziałać poważnych awariom układu kierowniczego oraz zawieszenia. Źle wyważone koło kierowca może rozpoznać poprzez drgania kierownicy, a niekiedy drganiami objęte jest nawet całe nadwozie. Drgania kierownicy można wyczuć przy niewielkich prędkościach, natomiast przy szybszej jeździe zanikają. Ponadto nie prawidłowo wyważone koła doprowadzają do nierównomiernego zużywania się opon, przez co koła tylne mogą nawet zarzucić samochód. Ponadto nierównomierne zużywają się także przeguby, amortyzatory, łożyska czy sworznie układu kierowniczego. Wyważają koła, można uniknąć naprawę całego zawieszenia.

Zobacz również